Kundeservice

Strømregningen

 

Jeg har spørsmål om faktura - hva gjør jeg da?

Alle måledata/forbrukstall er oppgitt fra netteier. Har du konkret spørsmål om dette, ta kontakt med din lokale netteier. Informasjon om hvem som er din netteier står på din faktura. Vi har gjennomfakturering med de fleste netteiere og sender samlet faktura for kraft og nett.

Har du andre spørsmål vedr. din faktura, ring oss på tlf. 987 02006.

 

Hva er forskjellen på e-postfaktura, eFaktura og avtalegiro?

E-postfaktura
Polar Kraft sender regningen til din e-postadresse. Du kan sjekke, lagre og/eller skrive ut regningen og du slipper å godkjenne den når du samtidig har avtalegiro. Med avtalegiro skjer betalingen automatisk. Fakturagrunnlaget ligger som PDF-vedlegg i fakturaen.

eFaktura
Med eFaktura vil du ikke lenger få faktura i posten. All fakturainformasjon vil i stedet gå elektronisk, noe som gjør betalingen betydelig enklere for deg. For å kunne benytte eFaktura må du ha nettbank, dvs. at du betaler dine regninger via din banks nettsider.

Fra 1. desember 2021 slipper du å inngå eFaktura-avtale med fakturautstedere enkeltvis. Du vil nå få tilsendt regninger fra alle leverandører som kan sende eFaktura når du har avtale om eFaktura og har gitt “Ja takk til alle” samtykke. Les mer her

Når du betaler strømregningen vil du få spørsmål i nettbanken om å opprette eFaktura. Velger du ja, får du neste faktura tilsendt som eFaktura.

eFaktura innebærer at strømregningen din blir sendt direkte til din nettbank, og du kan velge å bli varslet på e-post når det skjer. Dette varslet blir sendt fra din bank. Med mindre du har avtalegiro i kombinasjon med eFaktura, må du logge deg inn i nettbanken og godkjenne regningen før betalingen skjer. Du kan heller ikke se fakturagrunnlaget uten å logge deg på nettbanken.

Avtale om e-faktura registreres i nettbanken. For å opprette dette trenger du en e-fakturareferanse som du finner på første side av fakturaen.

Avtalegiro
Når du velger å opprette Avtalegiro så betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne betalingen først. Du slipper å huske forfallsdatoer og unngår purringer. Dersom du velger Avtalegiro uten å knytte til en eFaktura, vil du fortsatt få kopi av din faktura, enten tilsendt i posten eller på e-post. Om du vil unngå å få fakturagebyr for papirfaktura er det en forutsetning at du enten velger kombinasjonen eFaktura/Avtalegiro eller at du får tilsendt fakturakopi på e-post.

Bestillingsskjema for avtalegiro finner du HER

Les mer om avtalegiro her

 

Når kommer første/neste strømregning?

Vi fakturerer hovedsaklig månedlig og etterskuddsvis. Faktura sendes ut rundt den 10. hver måned, med forfall 10 dager senere.

 

Kan jeg få betalingsutsettelse på faktura?

Kniper det litt ekstra en måned, kan du inngå en betalingsutsettelse. Betalingsutsettelse kan du ordne selv via Min side
For å få betalingsutsettelse, kan du ikke ha flere utestående fakturaer hos oss. Rentesats ved betalingsavtale er 12,5%.

 

 

 

Hva er nettleie?

Nettleie er en utgift du betaler for å bruke strømnettet i området du bor. Nettleie må du betale uavhengig av hvilken kraftleverandør du velger, og er ikke en pris du kan forhandle. Du kan velge hvilken strømleverandør du ønsker å bruke, men du kan ikke velge nettleverandør. Forskjellige områder i Norge har forskjellige nettselskap. I Norge er det i dag litt over 100 nettselskaper, i Nord-Norge omtrent 30. Polar Kraft viderefakturerer nettleie fra de fleste nettselskapene, men vi fastsetter ikke nettleien.

Merk: Spørsmål knyttet til nettleie må derfor rettes til nettselskapet ditt.

 

Hva er estimert forbruk?

Estimert forbruk er en avregning av forventet forbruk i perioden og benyttes når vi mangler måleravlesning. Det forventede forbruket tar utgangspunkt i ditt årsforbruk, som beregnes av din lokale netteier. Når vi mottar avlesninger, tilbakeføres det tidligere estimerte forbruket og du avregnes for reelt forbruk.

 

Hvorfor har jeg ikke fått strømstøtte på min faktura?

Det er nettselskapet ditt som har ansvaret for å utbetale strømstøtten til deg. Dersom nettselskapet der du bor ikke tilbyr gjennomfakturering*, vil du motta egen faktura for nettleie, og strømstøtten blir trukket fra på denne.

Klikk her for å lese mer om hvordan ordningen for strømstøtte fungerer. *Gjennomfakturering betyr at nettselskapet sender faktura for nettleie til strømleverandøren. Strømleverandøren legger til nettleien på fakturaen de skal sende ut. På den måten får du som husholdningskunde både strøm, nettleie og strømstøtte på en faktura. Det er dessverre ikke alle netteiere som har lagt til rette for gjennomfakturering.

Her er oversikt over netteiere som har gjennomfakturering.

 

Hvorfor er prisen på Nord Pool og strømregningen min ulik?

Strømprisen du finner på Nord Pool og strømprisen du ser på din faktura, er ikke den samme. En viktig årsak er at prisen på Nord Pool er en «ren spotpris», det vil si uten moms og påslag.  

Prisen på strømregningen din er derimot inkludert moms* og påslag. I tillegg varierer strømforbruket ditt time for time, dag for dag. Det samme gjør spotprisen. Dette gir en annen gjennomsnittspris for deg per måned, enn gjennomsnittsprisen på Nord Pool. 

Les mer om spotpris ved å klikke her. 

*Gjelder ikke NO4 Nord-Norge  

Spørsmål og svar

Her vil du finne svar på spørsmål som vår kundeservice ofte får. Klikk deg inn på et emne og finn svar på det du lurer på.

Min side

Strømregningen

eFaktura ja takk til alle

Strømavtaler

Flytting

Polar Lading

Smartlading

Live

Polar Kraft-appen

Powered by FUNN