Lading av elbil i borettslag og sameier

Fra 1. januar 2021 er det nye regler for elbillading i borettslag og sameier

Postet 22.01.2021

Stortinget har nylig vedtatt regler om elbillading i borettslag og sameier og Polar Kraft har sett litt på hvordan dette påvirker mulighetene for medlemmer av Boligbyggelag som ønsker en slik tjeneste etablert.

Reglene trådte i kraft 1. januar 2021, og slik vi ser det gir dette andelseiere og seksjonseiere rett til å lade elbil og ladbar hybrid hjemme under gitte forutsetninger. Det betyr at det nå foreligger en rett til å anlegge ladepunkt i tilknytning til en parkeringsplass som andelseier/seksjonseier disponerer dersom det ikke finnes saklig grunn til å nekte dette.

Vi hører at det er mange styrer som tror at det er for lite strøm eller at det er vanskelig å fordele kostnader når man etablerer ladeløsninger. Dette finnes det i de aller fleste tilfeller gode teknologiske løsninger på gjennom smarte ladeanlegg. Polar Kraft har etablert samarbeid med NewMotion nettopp for å kunne imøtekomme denne utfordringen. Dette samarbeidet gjelder levering av ladepunkt til privatpersoner, bedrifter og borettslag.

Et vanlig argument mot elbillading i borettslag og sameier har vært relatert til brannfare. Dette til tross for at dette er noe som er tilbakevist. Dette er altså ikke en saklig grunn for å nekte noen lade sin elbil eller hybridbil.

Hva sier det nye vedtaket

Stortinget slår fast at det i utgangspunktet er opp til det enkelte borettslag eller sameie å bestemme hvordan man skal løse lading av biler som trenger dette. De nye reglene gir likevel en andels- eller seksjonseier under visse betingelser muligheten til å kreve at det etableres lademulighet.

Den viktigste betingelsen er at vedkommende har rett til å parkere på eiendommen. Etablering av ladepunkt skal ikke være en bakvei for å etablere en rett til parkeringsplass som man ikke har fra før.

Dersom vedkommende disponerer egen parkeringsplass, har vedkommende i utgangspunktet en rett til å etablere ladepunkt ved denne.

Dersom vedkommende har parkeringsrett på fellesarealet som ikke er definert som en fast plass, kan det kreves at det etableres ladepunkt. Det kan være et egnet sted på fellesarealet. Det understrekes at dette ikke skal være en snarvei til å etablere en fast parkeringsplass som vedkommende ellers ikke ville hatt krav på.

Styret behandler søknad om å etablere ladepunkt og trenger ikke å forelegge denne for generalforsamlingen eller årsmøtet.

SE VÅRE LADELØSNINGER HER

Hvem betaler for ladepunkt i et borettslag/sameie

Et av punktene som ofte blir hett debattert er hvordan kostnadene til ladeløsninger skal fordeles. Stortinget har nå gjort det lettere for borettslag og sameier å kunne fatte vedtak med den nye loven i hånden. Stortinget legger opp til en tredeling:

Kostnader til oppgradering av det elektriske anlegget er en felleskostnad som skal belastes alle og fordeles etter nøkkel/brøk.

Felles tiltak knyttet til å etablere felles ladeinfrastruktur i parkeringsanlegg eller på parkeringsplass er også en felleskostnad, men her kan det være åpning for å fordele denne etter nyttebetraktninger dersom det er andels- eller seksjonseiere som overhodet ikke har, eller vil kunne ha nytte av tiltaket. Typisk fordi de ikke har og heller ikke vil kunne få parkeringsrett i borettslaget eller sameiet.

Den enkelte kan belastes kostnadene til ladeboks, dersom bruken av plassen er eksklusiv.

Hva menes med saklig grunn

Lovendringen gir styret muligheten til å nekte å godkjenne etablering av ladepunkt, dersom det foreligger saklig grunn. Dersom styret velger å nekte kan saken bringes inn for generalforsamlingen for overprøving.

Stortinget viser til følgende forhold som vil kunne anses som saklig grunn:

Kostnadene ved tiltaket: Stortinget legger her opp til en bred helhetsvurdering av de totale kostnadene ved tiltaket, holdt opp mot borettslagets eller sameiets økonomi og nytten av tiltaket.

Dersom oppsetting av ladepunktet ikke vil tilfredsstille gjeldende sikkerhetsnormer. Departementet understreker imidlertid at det i henhold til DSBs vurderinger ikke foreligger noen spesiell brannfare knyttet til elbilladning så lenge den skjer i samsvar med direktoratets regelverk, og at det normalt ikke vil være nektingsgrunn.

Dersom lademulighetene i borettslaget eller sameiet ellers må anses ivaretatt, typisk hvis det allerede er etablert felles ladestasjoner med tilstrekkelig kapasitet. Da kan ikke andels- eller seksjonseier kreve opprettet sitt eget personlige ladepunkt.

Dersom det ikke er fysisk mulig å etablere ladepunkt, typisk fordi borettslaget eller sameiet ikke har tilstrekkelig med fellesarealer, eller man må endre annet areal for å etablere plass. Andels- eller seksjonseier vil ikke ha noe krav på at man skal ta av hagearealet for å etablere ladepunkt.

Andre forhold i borettslaget eller sameiet som kan tenkes å utgjøre legitime hensyn etter en konkret vurdering.

Polar Kraft vurderer det slik at med den nye lovendringen kan styret stille slike vilkår til etableringen som er saklige og rimelige. Videre mener at Polar Kraft at det nå skal mye til for at det nektes oppføring av ladeløsning for en beboer som ønsker dette og samtidig har tilgang på egen parkeringsplass. Vi tror også at en slik etablering vil være positivt for verdien av boligen i forbindelse med videresalg eller verdivurdering.

Referanser:

DSB – Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap
Norsk Elbilforening

 

SE VÅRE LADELØSNINGER HER

polar_kraft_hjemmelading_newmotion_front

Ønsker du mer informasjon om våre ladeløsninger, send e-post til lading@polarkraft.no

Lading for borettslag

Vi kan tilby sameier og borettslag komplette løsninger for lading av elbiler. Vi tar hånd om prosessen hele veien fra løsningsforslag, befaring, installasjon og montering av ladepunkter, til å kunne tilby de beste verktøyene og plattformene for administrasjon, kostnadskontroll og betalingsløsninger.

Her er LINK for å sende inn en forespørsel, vi tar kontakt med deg for nærmere avklaringer.

 

Powered by FUNN