Hyller Ingeborgs nordnorske valg

Derfor støtter vi damefotballen.

Postet 23.12.2019

Ingeborg Soleng har valgt Narvik som studiested – fordi hun har ønsket å satse fotball i moderklubben.

- Jeg tar samlingsbasert utdannelse som lærer. Det henger sammen med flere ting, men det var helt klart viktig for mitt valg at jeg kunne kombinere utdanning med satsing på fotball i Mjølner, forteller Ingeborg Soleng.

Polar Kraft gikk i fjor tungt inn i Mjølner. Men ikke uten krav. Pengene klubben fikk skulle øremerkes satsing på dame- og jentefotball – i tillegg til det solide bidraget til nytt kunstgress i det som fra i vinter fikk navnet Polar Kraft-hallen.

- Og vi har virkelig opplevd at vi får økt status i klubben. Vi har en fantastisk fin gjeng med ambisiøse spillere her, gode trenere og et skikkelig opplegg. Jeg stortrives, sier hun.

Sammen med lagvenninne Sara Skøld har hun tatt turen innom hallen for å inspisere den før januar-turneringen Polar Kraft Cup. Da kommer toppserielaget Røa til Narvik for å møte flere nordnorske topplag. Turneringen kommer i stand som en del av en sponsoravtale Polar Kraft har gjort med toppserieklubben.

- Vi er ikke vant til noen voldsom oppkjøring med treningskamper mot topp motstand. Også får vi denne muligheten. Helt fantastisk, sier Sara.

Les mer om turneringen her. 

Frank Aanes Andersen har vært med i ulike Mjølner-posisjoner i en årrekke. Nå jobber han mot marked og er turneringsgeneral for FUNN Cup. Han bekrefter at klubben har et helt annet fokus på damefotball nå.

 Et eksempel. Da klubben ansatte Jan Tore Bakli som ny herretrener, er det kun i en halv stilling som A-trener. Resten av tiden skal brukes spillerutvikler. For begge kjønn.

 - Og da talte det veldig positivt at Jan Tore forrige jobb var som dametrener for Grand/Bodø. På generell basis kan jeg også trygt si at Mjølner aldri har satset så mye på damefotball som vi gjør nå, sier han.

Million-støtte

Polar Kraft har gjennom Kraft til Idretten og Polar Kraft-fondet støttet lokal idrett rundt i landsdelen med millioner av kroner.

Men når de store sponsormidlene skal deles ut er det gjort et strategisk valg om å prioritere damer og fotball.

- Et av bærekraftmålene vi Polar Kraft jobber spesielt med er likhet mellom kjønnene. Selv om det er tusenvis av jenter som spiller fotball, er det vel knapt en idrett hvor forskjellen er større. Det handler om trener-ressurser. Det handler om oppmerksomhet i media. Det handler om lønn. Vi er en stor og tung sponsor i våre primærområder. Da ønsker vi å gå foran å si at damefotball ikke skal prioriteres lavere, sier salgssjef Frank Sundermeier.

 I tillegg er Polar Kraft opptatt av Nord-Norge og utfordringene landsdelen har med å få ungdommen til å velge nord.

Det har resultert i større avtaler med Grand-Bodø, Fauske/Sprint og Mjølner – hvor pengene øremerkes damelaget.

- For at jenter som Ingeborg skal kunne velge å bli i nord i hjembyen, i stedet for å flykte sørover på grunn av idretten. Derfor hyller vi Ingeborgs valg. Og for at de unge jentene i regionen som spiller fotball skal ha forbilder lokalt, sier Sundermeier.

Sponser Røa

Nylig ble det også klart at man går inn som sponsor for Røa-damene i toppserien.

- Vi ønsker jo å selge Kraft til Idretten-konseptet over hele landet. Da trenger vi noen flaggskip og vi er voldsomt imponert over hva Røa har fått til med sin damesatsing, forteller konseptansvarlig i Polar Kraft, Morten Stormo.

10.-12. januar kommer Røa til Narvik. Da skal de møte en rekke nordnorske klubber i Polar Kraft Cup (som selvsagt skal spilles i Polar Kraft-hallen).

- Ekstra artig er det jo at Røa har flere lokale profiler. Katrine Winnem Jørgensen og Vilde Fjelldal fra Narvik og Marita Holmen Iversen fra Ballstad er tre kommende stjerner i norsk fotball – som alle har valgt Røa som sitt utviklingsmiljø. Det er ekstra stas at de kommer denne helgen, sier Stormo-

- Men målet må vel være at disse jentene får muligheten til å spille toppseriefotball her i Nord-Norge?

- Selvsagt! Og Tromsø-klubben Fløya var jo nær å rykke opp, etter å ha vunnet 1. divisjon. Og Medkila er et lag som også lukter på dette nivået. Men det viktigste av alt tror vi er å bygge gode klubb-miljøer, slik at unge spillere lokkes til å satse i nord. Det er dette som må være den nye «fortellingen om Nord-Norge». Og når de blir så gode som Katrine, Vilde og Guro skal de velge og vrake fra topp-klubber i både inn- og utland.

Han tror også at den kommersielle verdien av damefotball bare vil øke.

- Det viste vel den voldsomme interessen for sommerens fotball-VM og det faktum at en hver storklubb med respekt for seg slev har startet opp en damesatsing. Antallet profesjonelle damespillere øker og det gjør det mye mer attraktivt for unge jenter å fortsette å spille fotball lenger.

Powered by FUNN